Donya, week 9

18 september 2012 1ste middag/avond alleen, nou ja alleen….

 De benchtraining, met deurtje open en de pup erin leggen als hij slaapt op de grond, is nog niet zo’n suc6, Donya springt er elke keer weer uit…Maar voor ’s nachts of als je eens even weg/naar boven  moet is dat ook niet haalbaar.

19 september

Ahum, tot mijn grote verbazing heeft Donya vannacht, de eerste nacht alleen, een flinke poos geprotesteerd, ze wilde niet gaan slapen in de bench, en ook vandaag overdag heeft ze meerdere keren langere tijd zitten protesteren in de bench. Ik kan me toch echt niet herinneren dat Cenna of Gaia dat ook hebben gedaan. Oke, daar moeten we even doorheen….Ondanks het vele protest, en dus weinig slapen zou je denken, is de bench nog keurig schoon en droog. Dat is toch wel heel knap.

Lekker spelen met mamma en Elmo ipv met de andere pups.

Donya kreeg vandaag haar 4de ontwormkuur, met 8 weken.

We gingen aan de wandel rondje Oevergast en aan het eind van de morgen wat verder, samen met Cenna. Donya loopt dan zelf (ergens) 10 minuutjes en zit de rest van de wandeling in de rugzak. Dat is heel leuk en zo kun je wat verder weg, maar het wordt ook al binnenkort te zwaar om haar te “sjouwen”. We zijn toen wel kletsnat geregend trouwens. Ik was van plan om vanmiddag op de fiets naar de markt (Agrarische Dagen, feest in Franeker) maar het was niet echt lekker weer en Donya was volgens mij doodmoe  van het vele protesteren, dus maar thuis blijven, ze heeft bijna de hele middag geslapen.

Vanmiddag/avond duurde het protest gelukkig maar kort.

20 september

Chris gaat vanmorgen al heel vroeg weg, 5.00 uur, dus dan wordt Donya natuurlijk wel wakker, even een sanitaire stop in de tuin, eten,  en weer in de bench? Nou dat lukt ook nog tot 7.30  uur.

’s Morgens is de bench weer schoon, dus het schotje er maar uit, dan heeft ze wat meer bewegingsvrijheid. We maken een paar keer een korte wandeling, Donya loopt al heel mooi mee aan de riem, maar als je haar los meeneemt loopt ze ook niet zo ver weg. Als we de ronde lopen over de vlonder door de grote vijver en over het pad op de geluidswal bij de snelweg, dan zet ik Donya even met de billetjes op het stenen muurtje, meestal nog in de rugzak, en dan zie je en hoor je….. al dat verkeer voorbij racen.

21 september

Het slaapt overal fijner dan in de bench? Nou, vandaag heeft Donya ook heel wat uurtjes zonder protest geslapen in de bench.

Vanavond ging Donya mee naar de stad, in de auto, nog steeds feest in Franeker. We keken een poos bij het ringsteken, paarden met sjezen of koetsen, en de ruiters in mooie oude klederdracht, applaus (daar schrok Gaia nogal van). Daarna liepen we over de kermis, een hoop kabaal dus. Na een kopje koffie in de stad gingen we weer naar huis. Donya liep  zelf van het parkeerterrein naar het centrum en terug, verder zat ze de hele tijd in de rugzak.

22 september

Vanmorgen gingen we in de rugzak op de fiets naar de de stad. AD vrij-markt: veel mensen en veel (kleine) kinderen, en ze willen allemaal graag Donya aaien, een springkussen. Veel muziek, de kerkklokken, koffiedrinken bij de kerk met orgelmuziek, harmonie orkest met weer applaus. Trekker en- heftruck-behendigheid, helicopters, naar de HEMA, ….Donya schrikt nergens van. Andere/vreemde honden springt ze zo op af, maar ze schrikt wel als ze gaan blaffen. Donya liep een klein stukje over de markt. Donya doet ook wel eens even een dutje in de rugzak.

Vanmiddag via de kortste weg wandelen in Franeker Bos, ook weer allerlei soorten honden ontmoet. Heen en terug in de rugzak, in het bos even struinen.

En vanavond nog een keer in de rugzak op de fiets naar de stad, voor het slot van de AD, het vuurwerk. Donya vindt het allemaal wel prima geloof ik, ze heeft de CD: Help ik ben bang voor enge geluiden, o.a. vuuruwerk, ook al heel vaak gehoord de afgelopen weken. Na afloop nog een klein rondje over de kermis en even buiten bij een kroeg iets drinken, er is veel lawaai, van de kermis en keiharde disco muziek. Thuis valt Donya als een blok in slaap. Chris gaat nog een DVD Lord of the Rings kijken, nou dat is ook erg veel vreemde geluiden, maar Donya tilt alleen haar kopje op als er een hond blaft…

Zondag 23 september

Vanmorgen gingen we over het fietspad langs de snelweg naar het Franeker Bos. Ook weer allerlei honden ontmoet. Een paard in de wei stond bij het hek, een poosje bij gekeken. Zowel het paard als Donya bleef heel rustig, ze zat wel in de rugzak. Cenna mag zwemmen en Donya kijkt op de kant toe.

Eigenlijk zijn de eendjes leuker dan die boten.

Vanmiddag met de auto naar Harlingen, in de haven gekeken bij de boten, er komen grote zeilschepen vanaf de Waddenzee de haven binnen varen, dat kost wel enige stuurmanskunst, het varen door de haven en door de bruggen, maar je ziet ze dus echt heel dichtbij.

We konden zelfs nog even  buiten zitten op een terrasje. Ik had voor beide dames een kauwstaaf(je) meegenomen. Donya pakt de grote van Cenna af, Cenna vindt het wel goed, ze zal wel denken: voordat Donya die op heeft….Maar als Cenna het staafje van Donya pakt is het binnen 2 tellen op, dus die maar even weg gelegd. Even later genieten ze elk van hun eigen staafje.

Donya heeft vanavond een hele poos geslapen in de bench, daarna speelde ze een hele poos met een  piep-bal in de kamer. Chris keek weer Lord of the Rings met al die vreemde geluiden, maar het maakte Donya niks uit.

24 september

Toen we vanmorgen om 7.00 uur beneden kwamen was Donya nog in rust, knap hoor. Ik was al vroeg aan het huishouden, stofzuigen, Donya bleef er heel rustig bij zitten. Wat ik mij herinner van Cenna en Gaia, die sprongen in het begin allebei als een wilde om de stofzuiger heen….Halverwege het stofzuigen iets nieuws proberen. (nepbot, touw met plastic). Als ik aan het dweilen ben is Donya redelijk af te leiden met een speeltje.

Het heeft vandaag veel geregend met harde wind, toen we vanmiddag gingen wandelen banjerde Donya vrolijk door de plassen en ze ging er gewoon midden in zitten.

Vandaag de reisbench in de kamer gezet, om er vast wat aan te wennen. Donya loopt er wel eens in en uit en ze speelt er wel heel even  in maar ze blijft er niet in liggen.

Week 8

11 september, dag 50

De pups zijn al 7 weken oud, dat wordt afscheid nemen heel binnenkort, snik snik…. De pups zijn de afgelopen week een ruime kilo gegroeid! Ze wegen nu tussen 5840 en 6750 gram.

Vanmorgen regende het regelmatig, tussen de buien door gingen de pups naar buiten. Vanmiddag hebben we de zon nog wel eens gezien tussen de wolken door. Het was ook een mooie gelegenheid om de pups te “plagen” met de paraplu.

Cenna vindt de pups nog steeds leuk, maar als ze willen drinken gromt ze wel eens even! De blauwe en groene pup zoeken Cenna vaker op voor gezelschap of om te spelen dan de gele en de witte pup.

Cenna denkt zeker, als er 4 pups in de kattenmand passen dan pas ik er ook wel in, maar of Elmo dat ook vindt?

Het groene teefje ging vanmiddag mee met Cenna aan de wandel. Nou ja, 10 minuutjes op de vlonder bij de vijver en de rest in de rugzak, dat was een poosje onder protest maar daarna viel ze in slaap in de rugzak.

Is dat bord wel goed leeg?

12 september, dag 51

Wat is dat, nou ja, wat was dat, een ballon? De pups hebben in een mum van tijd de ballon kapot, ze schrikken niet echt van de knal.

Slapen in het herfst zonnetje op het terras.

14 september, dag 53

De dag bestaat uit spelen, eten en heel veel slapen.

Vanavond wordt het blauwe reutje Douwe opgehaald, hij is gekozen door Hulphond.NL. We hoopten stiekum dat hij  in een gastgezin hier in  het Noorden zou blijven maar dat is niet gelukt. Zijn nieuwe naam wordt Ty, Studente Tamara, 21 jaar, krijgt dit komende schooljaar, net als 2 klasgenoten, een hulphond in opleiding, ze doet de MBO opleiding Ondernemen, Gedrag en Dier, het is een nieuw project in samenwerking met HN en school. Tamara vertelt: Deze opleiding bestaat voor een groot deel uit het bestuderen van gedrag van dieren en het trainen van dieren. Ook krijgen we les in ethiek en welzijn en, als instromer, krijg ik les in dierverzorging. Daarbij komt nog het stuk ondernemen; hierbij leren we over wat er allemaal nodig is om een eigen bedrijf te beginnen/runnen.

Het is toch best wel bijzonder dat onze pup hier aan mee mag doen, hij verhuisd dus naar Tamara in Nijmegen.

Nog even met mamma spelen.

Tamara met het hulphondje Ty.

De eerste pup gaat echt weg.

15 september , dag 54

En toen waren er nog maar 3.

De groene pup, Donya, houden we zelf. Zij gaat vanmiddag even mee op de fiets in de rugzak naar de stad en een stukje wandelen over de markt, we hebben veel bekijks met zo’n klein ukkie, we komen ook een aantal andere honden tegen, Donya “springt”  er gewoon op af.

Hoe later  op de avond?

Wij blijven altijd vrienden!

 Zondag 16 september, dag 55

Vanmorgen zou eigenlijk het witte reutje opgehaald worden maar ivm diarree van de pups blijft hij nog even bij ons.

Van  de week storten de pups zich vol enthousiasme op een ballon die dan meteen knapte, vanmorgen wachten de pups op korte afstand af wanneer de ballon zal gaan knappen?

Een kauwstaaf is erg lekker…..

Yes, het is gelukt!

17 september, dag 56

Na een aantal dagen diarree knappen de pups nu gelukkig weer op.

Wat zullen we spelen?

Ik weet wel iets!

De pups hebben een hoop lol met het wipwapje.

18 september, dag 57

Onwetend van het vertrek. 

Vanmorgen afscheid van het gele teefje Doutzen, haar naam wordt Keet, zij verhuisd naar Soest.

Vanmiddag afscheid van het witte reutje Dante, zijn naam wordt Santos, hij verhuisd naar Pesse in Drenthe.

De pups krijgen op de dag van vertrek hun 4de ontwormkuur  (8 weken).

En toen was er nog  1 pup, maar die mag blijven, ons teefje Donya (het groene teefje).

Helemaal alleen, ’s middags

Nou ja, bijna alleen…..’s avonds

 

Gaia naar Herpen, 6 augustus 2012

Maandag 6 augustus  2012  Afscheid

Vanmorgen waren we al vroeg op pad om voor 10.30  uur in Herpen te zijn.  We kregen onder de koffie een duidelijke uitleg wat het programma is voor de 1ste week en voor het komende half jaar. Ik zat er vooral over in dat Gaia niet genoeg beweging en aandacht zou krijgen en te vaak  zonder speelgoed in de kennel moest zitten, maar die angst is wel weggenomen. Elke hond  krijgt een vaste trainster en er zijn in de kennel dag en nacht hondenverzorgers aanwezig. Er zijn vrijwilligers die met de honden gaan fietsen. Na de koffie mochten de nieuwkomers ( Guus, Gijs, Gwen en Gaia) spelen op het grasveld, het was  de bedoeling dat wij tijdens het spelen weg zouden gaan. Zodat de hond dat niet zo in de gaten heeft….Dat voelt wel een beetje dubbel hoor…Je kon goed merken bij het spelen dat Gijs en Gaia elkaar goed kennen. Gaia komt ws samen met  Gwen in een kennel. Lees verder

Week 7

4 september, dag 43

Vanmorgen kwam de chipper van de Raad van Beheer.

Vanmiddag kwam trainster Monique van Hulphond samen met Klacien op bezoek (al 5x gastgezin voor HN), het was een gezellige middag. Monique had Sting ook mee, een hulphond die inmiddels met pensioen is. Hij mocht ook bij de pupjes kijken en mee spelen, Cenna vond het wel goed.

De pupjes worden meteen “aan het werk” gezet.

Vandaag was het alweer tijd voor de 3de ontwormkuur. De 3 pups wegen tussen 4600-4900 gram maar het witte reutje weegt al 5410 gram.

5 september, dag 44

Vanavond was ik bezig in de garage en de pups wilden wel helpen, zeg maar, keten dus.

We hebben toch echt gezien dat het vrouwtje hier de brokjes uithaalde, maar HOE doet ze dat?

Nou ja, dan die kattenbrokjes maar….

Toen ik nog wat rommelde in de garage en vevolgens weer in de berging kwam lagen er 3 pups prinsheerlijk bij Cenna in de bench te drinken, maar dat was dus NIET de bedoeling.

Toen ik de brokjes voor de laatste ronde afwoog waren de pups zo opgewonden dat ze het hele bakje omkiepten.

6 september, dag 45

Vanmorgen voor het eerst aan de wandel bij ons in de straat,  aan de riem, om de beurt, Cenna liep steeds los mee.  Er is van alles te zien onderweg, de tuintjes van de buren, verbouwing vlakbij, verkeer, andere honden…De pups lijken niet schrikachtig, ze hebben de CD met geluiden ook al vaak gehoord trouwens. Het meelopen aan de riem valt me niet tegen.

Vanmiddag ging de pup die ik zelf heb gekozen in de rugzak, op de fiets, mee naar de stad.

Vanmiddag ging er 2x een pup mee, in de rugzak,  om het oud papier op het karretje verderop in de straat te brengen.

De pups krijgen ook door dat het lekker is om op een kauwstaafje te kauwen.

7 september, dag 46

Vanmorgen kwam een dochter van Cenna op bezoek, Beau, 2 jaar, de vriendin van het baasje van Beau koopt nu een pupje bij ons. De honden (her-) kennen elkaar niet meer.

Beau en Cenna

 ’s Avonds spelen (en slapen) de pups een poos in de kamer.

 Het gele teefje

Het groene teefje

Het blauwe reutje

8 september, dag 47

Het wordt een warm weekend, Cenna heeft vandaag voor het eerst weer gezwommen, en dat vond ze heerlijk.

De pups hebben allemaal wel belangstelling voor de vacature van Hulphond in opleiding.

Goh, zo’n kauwstaafje is toch best lekker.

En dan eerst weer uitrusten.

Het gele teefje

Vanmorgen gingen de pups voor de 2de x  aan de wandel, rondje Oevergast. De pups zijn niet bang voor auto’s maar ze kijken ze wel helemaal na…je ziet ze bijna denken, wat is dat voor raar beest? We kwamen een paar keer een hond tegen die tegen de pups begon te blaffen, daar schrokken onze ukkies wel erg van.

Lekker slapen in de schaduw van de heg.

Zondag 9 september, dag 48

 

Vandaag wordt het 28 gr. De pups gaan voor het eerst in bad.

Uitrusten.

10 september, dag 49

Vandaag kwam trainster Monique van Hulphond.NL, zij gaat de gedragstest doen bij de pups. Omdat er zoveel pupjes overleden zijn gaat er alleen een reutje naar Hulphond, normaal gaat er een reutje en een teefje naar Hulphond. Dit wordt Cenna haar 5de pup die in opleiding gaat.

Voerproefje Donya 

Het blauwe reutje gaat naar Hulphond.NL

We deden vandaag ook de eindevaluatie van Gaia, Gaia is 6 augustus verhuisd naar Herpen nadat ze 13,5 mnd bij ons is geweest, wij waren dus zelf gastgezin voor ons eigen pup, dat was wel heel bijzonder. Omdat we nu zelf een teefje willen houden kunnen we eerst geen gastgezin zijn voor Hulphond, het is niet te doen om 2 pups tegelijk goed te trainen.

De grasmaaier is toch wel interessant.

Vanavond een poosje in de kamer in de werpkist, er was wel enig protest want de 3de plank zit erop, anders springen de pups er meteen weer uit, maar na een poosje gingen ze lekker slapen.

Week 6

28 augustus, dag 36

De pups zijn al weer 5 weken oud. Het witte reutje weegt al 4290 gr, de andere 3 pups wegen tussen 3600 en 3800 gr. Cenna is al heel wat afgevallen, ze weegt nu 31,8 kg, voor de dracht was ze zeker 32 kg. Er zit ook nog wel wat gewicht in het melkfabriekje, terwijl de pups nog maar heel weinig bij haar drinken.

De afgelopen nacht sliepen de pups voor het eerst in de berging, dat ging prima. Ze waren overdag al meerdere malen een poosje in de berging geweest. Ze zijn nu afwisselend in de berging, op het terras, in het hek in het gras, vooral ’s avonds los in de kamer of nog eens even in de werpkist.

De pups krijgen ook geen gewelde brokjes meer, ze eten al een paar dagen zelf de brokjes en daar weten ze wel raad mee, het witte reutje heeft altijd als eerste het bakje leeg en gaat dan buurten bij de anderen. Ze moeten dus ook zelf water drinken uit een bak, dat was eerst nog wel een beetje onwennig, ze dronken toch liever bij Cenna, maar alles went.

29 augustus, dag 37

De  pups  gaan nu toch wat meer op ontdekkingsreis, ze verstoppen zich overal en ze slapen overal.

30 augustus, dag 38

Vandaag werden de pups weer gewogen. Het gele teefje weegt  precies 4000 gr, het blauwe reutje weegt 4220 gr, het groene teefje weegt 4320 gr en het witte reutje blijft de koploper met 4760 gr.

 Er zijn vele mooie slaapplekjes.

31 augustus, dag 39

Vanmorgen ben ik met de dames naar Gabrielle geweest in Sebaldeburen/Kynospirit, om ze te keuren.

 De kleine bench paste zowaar in mijn auto als ik de bank opklap, de reis naar Sneek op dag 2, voor groen dag 1, weten ze denk ik niet meer, dus dit was de 1ste autoreis. De dames zaten tot LWD te piepen, toen dacht ik, wat ruik ik, POEP? Nou het rook wel zuur dus ik dacht ze hebben zeker overgegeven. Bij Goutum gestopt bij de pomp, nee hoor, allebei gepoept, en alles eronder gesmeerd, schoongemaakt en doorgereden, daarna waren ze de verdere heen- en terugreis stil, slapen dus.

Bij Kynospirit was Gabrielle net klaar met een les showtraining, dus eerst maar koffie. De pupjes bleven braaf in het blauwe kratje zitten.

 5,5 week is nog wel heel jong om een pup te keuren, maar het is wel gelukt. Gabrielle vond het zelfs moeilijk om te zeggen welke ik het beste kon houden. Er zijn wel een paar verschillen. Ik heb zoveel mogelijk opgeschreven want dat kan ik natuurlijk niet onthouden. Als je kiest welk verschil je liever hebt, en vervolgens wat je gevoelsmatig vindt en vooral ook na 5,5 week observatie van het gedrag….. dan moet je toch een keus kunnen/durven maken.

  Gabrielle zei: je komt hier bij me met 2 prachtige teefjes! Zij kijkt dus naar het exterieur! (vooral de bouw) Nou dat is wel een mooi compliment toch?

  Wie van de 2 wordt Donya?

 De heren willen zeker niet achterblijven en kruipen thuis  in de bench van Cenna.

’s Avonds laat is er nog een grote woningruil…

4 pups in de kattenmand

Elmo, onze kat van 10 jaar,  is een leuk en interessant speelkameraadje, alles wat beweegt is erg leuk…Maar Elmo vindt het ook best leuk! Onze poes Sylvester is eind juni net overleden, die is 14 jaar geworden.

1 september, dag 40

Vandaag kwam Barry op bezoek, het baasje van  dekreu Dante, helemaal uit Alblasserdam. Barry heeft alle pupjes goed bekeken, zowel exterieur als bv gebit. Barry had nog heel wat goede tips. En de nageltjes werden geknipt. Het was erg gezellig.

Chris heeft de buis en de wip weer opgezocht, na enige aarzeling wordt het in gebruik genomen. De vooropleiding behendigheidstraining  is weer gestart. Het blauwe krukje in de berging levert ook het nodige klauterwerk, erin lukt goed, maar er weer uit lijkt een stuk ingewikkelder voor de pups. Ook het tuinhekje is voor de ene pup een veel moeilijkere stap-sprong dan voor de andere pup.

’s Avonds is er ook al enige hulphond training?

Zondag 2 september, dag 41

 Cenna wil wel spelen met de pups maar ze mogen eigenlijk niet meer drinken. Alleen als ik dat wil! 2 tepels zijn  soms nog hard of opgezet en die mogen ze dan ” leeg” drinken om borstontsteking te voorkomen.

Elmo wil ook wel spelen.

Vanmiddag los in de tuin spelen, maar de pups blijven nog heel goed bij je in de buurt.

3 september, dag 42

Vanmiddag gingen we naar  de dierenarts voor de 1ste vaccinatie, voor mij ook een nieuwe ervaring want bij de vorige 3 nestjes hadden we zoveel pups (10-11-11) dat de dierenarts thuis komt voor de vaccinatie. De bench stond nog in de auto en daar passen deze 4 ukkies ook wel in. We reden eerst naar Leeuwarden om Thijs op te halen, een paar  pups zaten flink te piepen, autorijden is blijkbaar niet zomaar leuk, maar van LWD naar Sneek (dierenarts) en op de terugweg via LWD weer naar Franeker waren ze stil, meest slapen dus!

We moeten een poosje wachten in de wachtkamer, haha, de pups vinden het wel prima, bij de dierenarts zijn ze druk bezig met een verbouwing dus flink wat lawaai.

Op de terugweg maken we een tussenstop bij Thijs in LWD, Thijs zijn huisgenoten vinden het prachtig dit onverwachte bezoek.

Wat eten we vanavond?

Na een lange middag zijn we weer thuis.

’s Avonds gaat Chris grasmaaien, maar de pups horen het niet eens? Ze liggen lekker in het avondzonnetje te slapen.

’s Avonds laat komt mijn vriendin met Juca, 1,5 jaar, Juca heeft de pups nog niet dichtbij gezien, hij weet niet zo goed wat hij met die zwarte beestjes  moet.

Week 5

Dinsdag 21 augustus, dag 29

De pups zijn al weer 4 weken oud, dat gaat toch best snel. Vandaag hebben ze toch wat meer geprobeerd om te lopen, en dat lukt al wat beter. Het eten van de gewelde brokjes gaat ook steeds beter. Vandaag was het alweer tijd voor de 2de ontwormkuur, ditmaal over de brokjes.Vandaag voor het eerst de waterbak erbi j gezet, dat dat water is bedoeld om op te drinken is weer wat anders, maar je kunt er ook mooi in staan. Er ligt een mooi kleed op de stenen maar de pups liggen liever onder mijn stoel…Het werd vandaag 27 gr. drukkend warm. De pups zijn best wel lang buiten geweest, ’s morgens en aan het eind van de middag op het terras en ’s middags in het gras, want ’s morgens is het gras nog best lang nat.

De pups wegen tussen 2820 en 3470 gram.

22 augustus, dag 30

Vandaag werd het 22 gr, in de loop van de middag begon het steeds harder te waaien.  Daarom zijn de pups alleen vanmorgen buiten geweest, op het terras. Aan het eind van de morgen kwamen er 3 kinderen kijken bij en spelen met de pups, dat was leuk. Binnen op het kleed.

vlnr groene teefje, gele teefje, witte reutje

Het blauwe reutje is de rustigste van het hele stel, maar vanmorgen was hij juist wakker terwijl de anderen lagen te slapen.

Vanmiddag speelden de pups weer een poos op het kleed. Cenna stuurt de pups nu regelmatig weg dat ze niet bij haar mogen drinken.

 Vanavond komt Elmo  ook even buurten, dat is toch wel grappig, want zolang de pups in de werpkist liggen (te piepen) loopt hij er met een grote boog omheen.

23 augustus, dag 31 

Het groene teefje liep zowaar vanmorgen achter me aan, helemaal van de kamer naar het terras achter, knap hoor! Vandaag waaide het niet zo hard meer, ong 21 gr. De pups speelden een poos in het gras, nou ja spelen, eten en al vrij snel weer slapen dus.

We proberen het drinken bij Cenna af te bouwen, dus hoelang nog?

24 augustus, dag 32

Het bleef lang fris vanmorgen en een poos regen. De pups zaten voor het eerst in de berging. De pups spelen steeds meer met elkaar. Het dikke witte reutje wordt wel eens belaagd door 1 of 2 andere pups, en zij winnen het bijna altijd, of hij geeft het maar gewoon op? Hij laat zich achterover rollen of vallen……

In de middag wordt het lekker weer. De pups waren vanavond nog een hele poos buiten. Chris was aan het grasmaaien en ging ook nog vertikuteren, dus veel lawaai! Er kwamen vanavond ook nog 4 buurtkinderen langs om te kijken en spelen met de pups. 

25 augustus, dag 33

Vandaag veel regen. Vanmorgen draaide ik een drummer CD, de pups keken wel even raar, maar daarna gingen ze weer slapen, het groene teefje leek een beetje bang, zij verstopte zich in de gordijnen en in de keuken in de theedoeken.

Rond de middag leek het droog, we gingen buiten eten en de pups ook, maar we zaten amper buiten of het regende alweer, de pups regenden ook nat maar ik had niet de indruk dat ze dat een probleem vonden.

Vanmiddag heeft het een poos ge-onweerd, de pups zaten of sliepen rustig door in de berging.

 

Vanavond kwamen de kids thuis, dat is altijd leuk.

Zondag 26 augustus, dag 34

Vandaag was het zeer afwisselend zon of regen…

Onze stoere boy.

27 augustus, dag 35

Wie een kuil graaft voor een ander……..Elk jaar maken de pupjes op dezelfde plaats onder de boom een mooi gat.

 

Week 4

14 augustus, dag 22

De pups wegen tussen 2100 en 2550 gram.

Leren lopen is moeilijk

 

en erg vermoeiend hoor!

15 augustus, dag 23

Vandaag hebben de pups “opeens ” een bekje vol tandjes. Vanavond kregen de pups voor het eerst een klein beetje brokjes geweld in water. De reutjes en het gele teefje wisten er wel raad mee, het gele teefje zette ook meteen de voorpootjes maar in het bakje. Het groene teefje wist niet wat ze er mee moest, moeder Cenna zat er op de neus bij, want alles wat de pups knoeien pakt Cenna gauw, dus het groene teefje dacht: Joepie, ik ga melk drinken! Met enige hulp, brokjes uit de hand laten eten, heeft ook zij wel wat opgesmikkeld.

 Vanavond kwam er een flinke onweersbui voorbij, de pups reageerden er niet echt op, moeder Cenna is er ook niet bang voor.

16 augustus, dag 24

Vanmorgen kregen de pups weer een klein beetje brokjes. Toen het blauwe reutje als 3de aan de beurt was kwam het witte reutje, als 2de, meteen aan waggelen om nog even mee te snoepen. De pups mochten nog wel een poos op het kleed spelen maar ze gingen bijna meteen weer slapen met hun volle buikje.

De pups groeien nog steeds als kool, ze wegen  gr-   gr

Moeder Cenna houdt alles in de gaten.

Na gedane arbeid???  is het goed rusten. De pups slapen nog heel veel.

De grote en de kleine, ze schelen bijna 500 gram.

Het witte reutje.

Het gele teefje.

17 augustus, dag 25

Vandaag kwam ons Djoke een dagje oppassen, het werd weer erg warm. Djoke heeft gefloten op de dwarsfluit voor de pups. Halverwege de dag kregen we een sms-je van dochterlief  dat het wel een beetje saai was, want de pups sliepen steeds!

18 augustus, dag 26

Vandaag werd het echt heet, om 11.00 uur was het al 30 gr. en vroeg in de middag 33 gr.

De pups kregen weer een paar brokjes, als de laatste aan de beurt is zijn er soms wel een paar kapers op de kust! 

Daarna gingen ze even mee naar buiten. Ze zijn nog geen 4 weken oud maar het is wel extreem mooi weer en ze zijn flink op gewicht. Ze vonden het ook wel warm geloof ik, ze bleven heel dicht bij me , ze kunnen ook nog niet zo goed lopen en ze gingen mooi in mijn schaduw liggen slapen. Elmo kwam ook kennismaken.

Binnen weer op het kleed, tijdens het stofzuigen tilden ze alleen even een kopje op en sliepen weer verder.

In de werpkist liggen ze alleen op de kranten, het is nog steeds erg warm.

Zondag 19 augustus, dag 27

Vanmiddag werd het weer 33 gr. De pups gingen tegelijk eten. De blauwe en gele pup eten veel langzamer en minder dan de groene en witte pup!

Vandaag voor het eerst in het hek, gisteren waren de pups gewoon los in het gras, in de schaduw, ze kunnen nog niet zo goed lopen dus ze blijven mooi dicht bij je.

Gisteren ging Cenna voor het eerst een klein stukje aan de wandel en vanmiddag dus ook, maar oh wat had ze het warm. Om af te koelen mocht Cenna in het kinderbadje dat ik voor de pups had gekocht. Na enige twijfel ging ze er heerlijk in zitten.

20 augustus, dag 28

Ook op het terras is het al snel weer slapen. Vandaag werd het 24 gr.

 

Week 3

7 augustus, dag 15

Het was vandaag een stuk frisser, de pups kruipen meteen weer lekker tegen elkaar aan. Vandaag zie je bij de teefjes een klein spleetje, de oogjes gaan nu bijna open, eindelijk…

8 augustus, dag 16

Het gele teefje is vandaag de kleinste, zij weegt vandaag 1500 gram, maar voor 16 dagen is dat al een flink gewicht. Het blauwe reutje is ook wel eens een dag  de kleinste. Het witte reutje neemt steeds meer voorsprong, hij weegt al 1910 gram.

Het groene teefje heeft de oogjes nu een stuk verder open, het gele teefje een beetje verder, bij de jongens zie je nu een klein spleetje. De oortjes zijn nog dicht.

 

Omdat de oogjes open gaan heb ik maar wat speelgoed opgezocht, de pups kunnen er nog niks mee maar Cenna vindt het ook wel leuk!

Vandaag kregen de pups hun 1ste ontwormkuur, dat is meestal een lekkere knoeiboel om de pups wat te geven via een spuitje.

De pups proberen te lopen ipv te tijgeren, nou ja, zeg maar, ze waggelen wat rond.

9 augustus, dag 17

Ik heb nu 2 nachten door kunnen slapen! Yes!

Het witte reutje weegt al 2050 gram, alle 4 pups zijn zwaarder dan de pups van de vorige nestjes op deze leeftijd. De pups hebben nu allemaal  de oogjes goed open, maar de oortjes zitten volgens mij nog steeds dicht.

10 augustus, dag 18

 Het verschil tussen de grootste en de kleinste is sinds gisteren meer dan het gewicht van een pupje bij de geboorte, wel 500 gram! Het gele teefje is de kleinste en het wittte reutje blijft de dikste. De pups zijn heel rustig en tevreden, oh ja?  Het lijkt wel of ze met zijn 4-en voor 9 pupjes drinken. Maar het witte reutje kan soms even flink liggen piepen…

Vanmorgen met Cenna naar de dierenarts geweest. De hechting van de keizersnee zag er eerst prachtig uit, maar sinds woensdag begon het uiteinde wat te wijken, en dat werd gisteren en vandaag steeds groter. Een stukje van de oplosbare hechting is dus niet opgelost en het lichaam probeert dan zelf dit lichaamsvreemde spul naar buiten te werken. De dierenarts heeft het stukje hechting verwijderd en een paar krammetjes gezet om de wond weer te sluiten.

11 augustus, dag 19

De pups hebben de oortjes wel open maar ze reageren nog niet echt duidelijk op geluiden? De pups doen nog niks met het speelgoed maar ze beginnen wel elkaar te onderzoeken. Vanmiddag probeerde het groene teefje echt te lopen, later op de dag probeerden de andere pups dat ook, maar het is nog wel erg moeilijk.

broer en zus

Het groene teefje wordt als kussentje gebruikt.

 

Zondag 12 augustus, dag 20

Vanmorgen mochten de pups een poosje op het kleed in de kamer.  Daar gaan ze dan ook meteen weer liggen slapen, tenzij moeder Cenna in de buurt komt….

 13 augustus, dag 21

Een pupje als ontbijt?

Weer een poosje lekker op het kleed.

Week 2

31 juli, dag 8

Het witte reutje is echt dik…..hij is vandaag precies 1000 gram, dat is ook wel weer knap.

De pups zijn maar met zijn 4-en nu en Cenna heeft 10 tepels, maar ze drukken elkaar toch regelmatig aan de kant. Het gras bij de buurman is altijd groener, zeggen ze toch? Bij de vorige nestjes dronken er 10 tegelijk!

1 augustus, dag 9

Vandaag werd het weer erg heet, 28 gr. Cenna was regelmatig uit de werpkist, dan kan ook best als de pups allemaal flink aan de maat zijn.

2 augustus, dag 10

Het is en blijft helaas wisselvallig zomerweer. Maar het is niet koud.

De pups liggen regelmatig helemaal verspreid over de werpkist, dus die hebben het ook niet koud.

Cenna ligt ook regelmatig een poosje voor de werpkist.

Cenna en Gaia vermaken zich een poosje met een kauwstaaf in de tuin.

Gaia houdt het allemaal goed in de gaten.

’s  Avonds op schoot zitten de pups alleen maar te piepen?

3 augustus, dag 11

Vandaag zijn alle pups al de 1000 gram gepasseerd, wat zeg ik, het witte reutje is al 1450 gram, hij is vandaag wel 160 gram gegroeid! Ze groeien echt als kool…

Het lichtgroene teefje op schoot.

4 augustus, dag 12

Vanaf de 10-de  dag kunnen de pups de oogjes open doen, maar onze dikkertjes vinden het nog wel even prima zo. Vanavond had Cenna opeens een hoge temp, dat is altijd even schrikken.

Gaia houdt trouw de wacht.

Zondag 5 augustus, dag 13

Met de oogjes nog dicht de krant lezen?

Samen uitrusten.

Voorlopig even verzadigd.

Zo kun je ook prima drinken.

Vandaag is het het laatste dagje met onze hulphond i.o. Gaia, voor Cenna dus afscheid van haar dochter morgenvroeg, misschien vindt Cenna het ook wel lekker rustig hoor…..Ik zal haar erg missen en Gaia ons ook wel denk ik?

 6 augustus, dag 14

Halverwege de middag weer thuis uit Herpen.

Natuurlijk eerst even knuffelen met Cenna en de pups. Het lichtgroene teefje slaapt een hele poos op schoot en mist daardoor een drinkbeurt.

Dat lossen we wel op!

13 maanden, 25 juli 2012

24-25 juli  Gaia is tante geworden, nou ja, eigenlijk is zij het halfzusje van de pups. Gaia vindt het allemaal erg interessant.

zie ook puppy’s 2012

2 augustus  Gaia houdt de pups goed in de gaten, ze doet Cenna na met het masseren van de buikjes van de pups.

Even ontspannen in de tuin.

3 augustus

 4 augustus

Zondag 5 augustus

Nog 1 keertje gezellig samen slapen.

Toen we vanmiddag gingen wandelen waren er 3 jongens aan het zwemmen in de vijver vooraan in de wijk, gooien met de bal, in het water plonsen vanaf de steiger en 2 grote “vis-zwembanden”.  Gaia vond het wel erg moeilijk dat ze niet mee mocht  doen maar alleen maar mocht kijken!

De laatste avond. Gaia lijkt niet helemaal fit, ze hoeft haar brokjes niet, en vanavond laat zelfs flinke diarree. Volgens mij heeft ze last van de 5-daagse ontwormkuur die ze moet innemen voordat ze naar Herpen gaat. Omdat ik toch wel een aantal keren voor de pups uit bed kom heb ik middernacht nog een pan rijst gekookt en die heeft Gaia vannacht in delen lekker opgesmikkeld.

Maandag 6 augustus  2012  Afscheid

Vanmorgen waren we al vroeg op pad om voor 10.30  uur in Herpen te zijn.  We kregen onder de koffie een duidelijke uitleg wat het programma is voor de 1ste week en voor het komende half jaar. Ik zat er vooral over in dat Gaia niet genoeg beweging en aandacht zou krijgen en te vaak  zonder speelgoed in de kennel moest zitten, maar die angst is wel weggenomen. Elke hond  krijgt een vaste trainster en er zijn in de kennel dag en nacht hondenverzorgers aanwezig. Er zijn vrijwilligers die met de honden gaan fietsen. Na de koffie mochten de nieuwkomers ( Guus, Gijs, Gwen en Gaia) spelen op het grasveld, het was  de bedoeling dat wij tijdens het spelen weg zouden gaan. Zodat de hond dat niet zo in de gaten heeft….Dat voelt wel een beetje dubbel hoor…Je kon goed merken bij het spelen dat Gijs en Gaia elkaar goed kennen. Gaia komt ws samen met  Gwen in een kennel.

MAH06394   Filmpje spelen Herpen

We kregen nog een kop koffie en een leuk presentje als bedankje. Monique was er ook, dat hadden we helemaal niet verwacht. Na 1 dag krijg je bericht hoe het gaat en daarna mag  je zo vaak als je wilt contact opnemen om te horen hoe het gaat, over 3 -4 mnd is er zelfs nog een knuffelmiddag. Gaia haar trainster hebben we helaas nog niet gezien omdat  zij deze week met vakantie is, Marlies.

Toen we alle spullen uit de auto hadden gehaald die we weer in moesten leveren ging de reis weer richting het Hoge Noorden.

Ik zal Gaia vast erg missen, het was een heel intensief  jaar maar het was ook heel gezellig doordat ze overal mee naar toe ging.

Maar doordat we nu pups hebben (2 weken oud) heb ik misschien niet eens zoveel tijd om haar te missen, vooral omdat we zelf ook een pup willen houden, een teefje uiteraard, hopelijk een goede opvolger voor moeder Cenna.

Er zouden ook van dit nestje weer 2 pups naar Hulphond.NL . Maar omdat er zoveel pupjes overleden zijn de eerste week  (5 van de 9) gaat er nu 1 pup, een reutje, naar Hulphond.NL . Dan zijn er 5 pups van Cenna actief voor Hulphond.NL. Geweldig toch!